geeft je boek uit
professioneel en zonder kosten

Hoe kies je een uitgever voor je boek?

Heb je een boek geschreven en zoek je een uitgever? Hartelijk welkom in het doolhof van de boekenwereld! Er is zóveel aanbod dat je al snel tussen de bomen het bos niet meer ziet. Toch is het niet zo moeilijk, als je maar weet waarop je moet letten. Ik help je graag op weg.

Wat voor alles geldt, gaat ook bij het zoeken van een uitgever op: maak concreet wat je precies wilt. Om dat te kunnen, moet je eerst weten wat er voor jou beschikbaar is. Je hebt twee mogelijkheden voor je boek:

1.    Je wilt het laten uitgeven (door een uitgever)
2.    Je wilt het zelf uitgeven (self publishing)

Hoe je het ook wendt of keert, er komt altijd een uitgever aan te pas. In de eerste optie is dat de uitgever die (hopelijk!) je boek accepteert. In de tweede optie heb jijzelf die status.

Deskundigheid

Het klinkt heel aantrekkelijk om zelf de uitgever te zijn van je boek. Je houdt dan immers alles in eigen handen. Voor sommigen is dit inderdaad een uitstekende mogelijkheid. Geldt dat ook voor jou? Loop daarvoor onderstaand lijstje door en vink aan wat op jou van toepassing is.

  • Je hebt verstand van, en ervaring met het ontwerpen van een boekcover
  • Je hebt verstand van de commerciële eisen die aan het design van een cover worden gesteld
  • Je hebt verstand van (grafische) computerprogramma's die je ondersteunen bij de opmaak
  • Je beheerst de Nederlandse taal volledig of Je hebt de beschikking over een professionele corrector/redacteur
  • Je hebt verstand van productmanagement
  • Je hebt verstand van marketing
  • Je hebt toegang tot, en voldoende kennis van het logistieke verspreidingssysteem van boeken
  • Je bent bereid en in staat om in jouw boekproject te investeren en je bent bereid dat bedrag misschien te verliezen
  • Je hebt een nuchtere, zakelijke instelling


Nou kom je er waarschijnlijk nog best mee weg als je niet bij alle criteria een vinkje hebt kunnen zetten. Maar sla alarm bij jezelf als minder dan 80% niet voor jou opgaat. Je loopt dan een reële kans dat het op een teleurstelling uitloopt. Je boek heeft met een deskundige aanpak een grotere kans op succes. Ontbeer je die deskundigheid, dan ontneem je je boek die kansen. Neem dit serieus. Je bent auteur, geen uitgever.

Je boek laten uitgeven is in je zoektocht ook niet een weg zonder hobbels. Je hoeft dan weliswaar geen verstand van uitgeven te hebben, maar er komt wel wat anders om de hoek kijken: de kritische blik van de uitgever. Wil je je boek laten uitgeven, dan moet je ook een lijstje langslopen:

  • Ben je bereid om je werk te laten beoordelen?
  • Ben je bereid om je werk als gevolg van een beoordeling aan te passen?
  • Ben je bereid om de expertise van de uitgever te accepteren (uiteraard: nadat je die hebt vastgesteld)?
  • Ben je bereid om de controle uit handen te geven?


Je hebt in dit geval dus geen kennis van zaken nodig. Geen geld ook. Je moet wel in staat zijn om de deskundigheid van een ander te accepteren. Dat is soms moeilijker dan je denkt, want zo'n uitgever gaat zich met jouw werk 'bemoeien'. Je hebt dus een open blik nodig. Wel ook een kritische blik. Want het gaat hoe dan ook om jouw werk!

Wel of niet betalen

Heb je je keuze gemaakt? Meer is er eigenlijk niet nodig. Er rest je alleen nog een belangrijk aandachtspunt: ga je voor het uitgeven betalen?
Hiervoor geldt eigenlijk maar één basisregel:
- Bij self publishing moet je betalen
- Laat je je boek uitgeven, dan moet je niet betalen.

Bij bureaus die self publishing aanbieden, zijn vaak gratis diensten beschikbaar. Heb je geen verstand van uitgeven (zie hierboven), dan zijn die niet geschikt voor je. Diverse aanbieders bieden je hun expertise tegen betaling wel aan.  Wil je hoe dan ook zelf de uitgever zijn van je boek, dan kun je voor dergelijke diensten kiezen. Doe je dat, bedenk je dan één ding vooraf: ga je je investering ook weer terugverdienen? Je moet dat strikt zakelijk en ook heel concreet vaststellen, wil je er niet bij inschieten. Het gaat veelal om (zeer) grote bedragen. Wees je ervan bewust dat je emotioneel betrokken bent bij je boek. Dat kan je erg onvoorzichtig maken als het om geld gaat.

Laat je je boek uitgeven, dan is het zeer ongebruikelijk als je daar geld voor betaalt. Een aanbieder die zich 'uitgever' noemt maar die jou geld vraagt voor welke dienst dan ook, bestempelt jou daarmee per definitie tot opdrachtgever. Omdat de opdrachtgever altijd bepaalt wat en hoe er wordt geleverd, ben je in die gevallen dus alsnog de uitgever van je eigen boek. Je loopt dan financiële risico's. 
Serieuze uitgevers, zoals Boekscout, brengen je niet in die positie. Bij hen betaal je niets. Zij lopen exclusief alle risico's. Je zult begrijpen dat dat laatste ook de beste drijfveer is voor een uitgever om z'n werk goed te doen. En daar doe jij dan weer je voordeel mee, want bij elk verkocht exemplaar gaat ook jouw kassa rinkelen.

Waar moet je verder op letten?

Wees alert bij bedrijven die hun wortels hebben in het buitenland. Veelal vragen die (zeer) hoge kosten voor de verzending van jouw boek(en) naar klanten in Nederland. Dat remt de verkoop. Wees bovendien alert op het ISBN dat aan je boek wordt gekoppeld. Is dat een buitenlands ISBN dan beperkt dat het verkoopnetwerk in Nederland van dat bedrijf, en dus ook de verkrijgbaarheid van je boek. Een ISBN voor Nederland en Vlaanderen begint altijd met 978 90 of 978 94 (of over enige tijd: 979 90 en 979 94).

Lars Meiners, uitgever