Voorkant
Voorkant cover
Achterkant
Achterkant cover

In Israël ingelijfd
Bijbelstudies & Gespreksvragen

Auteur

Dr. Mr. J.P. Bommel

Uitvoering
Paperback
Prijs
20 ,99
Verzending
Gratis verzending in Nederland en België
Levertijd
Twee tot vijf werkdagen
(Nederland en België) (Past door brievenbus)

Samenvatting

Dit boek gaat niet over de staat Israel, maar over het in millennia gevormde gedachtengoed van de orthodoxe Joden. Het boek wil duidelijk maken dat het menselijk bestaan niet uitzichtloos is. Want de Bijbel leert solidariteit van God met de mensen.

Over de auteur

De auteur was directielid van een bank. Een bankenfusie bood hem de gelegenheid met vervroegd pensioen te gaan. Direct pakte hij de theologiestudie op bij de Universiteit Utrecht. Daar behaalde hij een master in de theologie en enkele jaren later promoveerde hij bij de Vrije Universiteit te Amsterdam. Vervolgens schreef hij veel boeken die vermeld staan op zijn website JanBommel.nl.

Productinformatie

ISBN
9789464683653 / 978-94-646-8365-3
Uitgeverij
Boekscout
Verschijning
23-12-2022
Taal
Nederlands


Uitvoering
Paperback
Pagina's
172
Formaat
A5
Illustraties
Nee

Inkijk

Joden en christenen beseffen dat de solidariteit van God met de mensen en de wereld geen utopie is. Immers, de wereld bevat in zichzelf reeds alles wat nodig is voor een goede ordening. De volgende chassidische anekdote geeft hiervan een duidelijk voorbeeld: Een chassied (= vrome) wil weten wat het verschil is tussen de hemel en de hel. Een engel voert hem dan naar de hel en hij ziet daar mensen zitten aan lange gedekte tafels vol voedsel. Maar de mensen hebben stijve armen die ze niet kunnen buigen, zodat ze het voedsel niet naar hun mond kunnen brengen. De chassied is erg geschokt, want hij ziet hoe al die mensen honger lijden vlak bij het voedsel. Dan wordt hem toegestaan een blik in de hemel te werpen en daar ziet hij precies hetzelfde: allemaal gedekte tafels en mensen die hun armen niet kunnen buigen, zodat ze niet bij hun mond kunnen komen. Hij vraagt dan wat het verschil is tussen de hel en de hemel, waarop de engel antwoordt: ‘In de hemel voeden de mensen elkáár. Zij kunnen met die stijve armen namelijk wel bij de mond van de ander komen.’ In dit eenvoudige verhaal ligt een Bijbelse boodschap besloten. Het is niet zo dat er een tekort is; het is alleen maar zo dat het voedsel niet op de juiste plaats gebracht wordt in de wereld. Als de mensen in India hongeren, dan is dat niet omdat er een voedseltekort is, maar omdat er zo'n wanorde is in de menselijke verhoudingen, dat er aan de ene kant een onvoorstelbare overvloed is en aan de andere kant mensen van honger omkomen.

Uw email wordt enkel gebruikt voor overleg over de betreffende review

Wordt getoond bij de review

Er zijn nog geen reviews over dit boek

Ook van deze auteur

Voorkant cover

God is liefde

Dr. Mr. J.P. Bommel

Geloofd zij God met diepst ontzag

In God is liefde wordt het scheppingsverhaal letterlijk en historisch bekeken. God is transcendent, maar je leert Hem kennen door lofliederen te zingen. De lofpsalmen zijn dan ook onlosmakelijk verbonden met het verslag van de schepping. In Genesis 1 en 2 lees je hoe God het leven geeft en beschermt. Het maakt je bewust van de heiligheid van God. Vervolgens lees je in Genesis 3 het verhaal van de mens die wegloopt en voor zichzelf wil beginnen. De schepping is een actueel verhaal door alle tijden heen.
17,50
Voorkant cover

Geloofsgroei door Bijbelstudies

Dr. Mr. J.P. Bommel

Geloofsgroei door Bijbelstudies is een bundel Bijbelstudies als een toegankelijke leiddraad dat de lezer aanzet tot het reflecteren over wat het betekent om een leven te leiden als mens en als Christen. Er worden specifieke onderwerpen behandeld, maar de toon en de inhoud van dit boek stijgt hier boven uit en inspireert tot het nadenken over het leven buiten de meditatie of stille tijd.
20,99
Voorkant cover

Paulus en de Korintiërs

Dr. Mr. J.P. Bommel

Paulus geeft in zijn brieven aan de Korintiërs veel vermaningen, opdat zij komen tot een christelijke levensstijl. Hij legt echter ook de inhoud van het christelijke geloof uit, vooral in zijn worsteling met de zogeheten ‘sofisten’, die meesters in welsprekendheid waren, maar ‘een andere Christus’ verkondigden.
20,50
Voorkant cover

Kenschets van het protestants-christelijke geloof

Dr. Mr. J.P. Bommel

In een tijd waarin men het christelijke geloof steeds meer de rug toekeert toont de auteur in dit boek in twaalf opstellen het belang van de protestantse orthodoxie in de hedendaagse samenleving. Zijn oprechte geloof in de liefde van God spreekt door het hele boek heen. Een kenmerkende uitspraak van hem is: “Het steeds verbonden zijn met God, mijn vader in de hemel, en met Jezus, mijn vriend, geeft een geluksgevoel dat door niets te overtreffen is.”

19,50
Voorkant cover

De teksten van Deutero-Jesaja Bezien tegen de achtergrond van de gehele bijbel

Dr. Mr. J.P. Bommel

In dit boek staan de teksten van Deutero-Jesaja centraal. Een profeet die hoop geeft en de weg naar bevrijding wijst. Deze teksten worden informatief, overzichtelijk en toegankelijk belicht door Jan Pieter Bommel, die stap voor stap de lezer aan de hand neemt bij het duiden van de teksten, maar die ook voldoende ruimte laat voor een eigen interpretatie of opvatting.
18,99
Voorkant cover

Opmerkingen bij de geschiedenis van gnostiek en New Age

Dr. Mr. J.P. Bommel

De auteur wil in dit boekje aantonen het verschil tussen gnostiek en christelijk geloof en tevens dat New Age een nieuwe religie is, die sterk onder invloed staat van het denken in de gnostiek. Daarbij steunt hij op een brede kennis en een toegankelijke manier van schrijven en laat hij ook ruimte voor een eigen interpretatie of opvatting
17,99