Voorkant
Voorkant cover
Achterkant
Achterkant cover

Het ABC van het geloofsleven

Auteur

Prof. Dr. P. Buitelaar

Uitvoering
Paperback
Prijs
17 ,50
Verzending
Gratis verzending in Nederland en België
Levertijd
Twee tot vijf werkdagen
(Nederland en België) (Past door brievenbus)

Samenvatting

De Bijbel bevat ontzettend veel woorden die om uitleg vragen. Denk bijvoorbeeld aan de woorden als aannemen, belijden, heiliging, kennen, leren en wedergeboorte. Dit soort woorden worden in Het ABC van het geloofsleven met Bijbelse voorbeelden verduidelijkt. Neem het woord belijden. In de eerste plaats wordt ingegaan op wat het betekent om God en Christus te belijden. In de tweede plaats gaat het om het doen van openbare belijdenis van het geloof. Tot slot wordt het verband tussen het doen van belijdenis en het heilig avondmaal op een praktische wijze belicht. Aan het einde van ieder behandeld woord staan gespreksvragen.

Over de auteur

"Ik ben eerst werkzaam geweest in het internationale bedrijfsleven. In die periode heb ik studies afgerond voor catecheet en hulpprediker in de Hervormde Kerk. Daarna aanvullend Grieks, Latijn en Oude geschiedenis, vervolgens middelbare akten Godsdienst en maatschappijleer. Vervolgens was ik 17 jaar docent in het middelbaar onderwijs. In die periode en kort daarna studeerde ik theologie en promoveerde in 1996 tot doctor in de theologie. Diverse boeken en publicaties verschenen van mijn hand."

Productinformatie

ISBN
9789462068711 / 978-94-620-6871-1
Uitgeverij
Boekscout
Verschijning
26-04-2013
Taal
Nederlands


Uitvoering
Paperback
Pagina's
66
Formaat
12,5 x 20 cm
Illustraties
Nee

Inkijk

Door het geloof aannemen

Een bekend voorbeeld vinden wij in Johannes 1 vers 11 – 13. Christus is gekomen tot het Zijne. Dat is niet alleen het Verbondsvolk Israël maar ook de Verbondsgemeente van het Nieuwe Testament en van vandaag. Van die kinderen van het Verbond (de zijnen) wordt gezegd, dat zij Hem niet hebben aangenomen. Dat is een algemene uitspraak waarop kennelijk uitzonderingen zijn. Want er staat nadrukkelijk achter: Zovelen Hem aangenomen hebben, heeft Hij macht (volmacht) gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven. Wie zijn dat die geloven? Dat zijn degenen die niet uit den bloede noch uit de wil des vleses, noch uit de wil des mans, maar uit God geboren zijn. Christus door het geloof aannemen kan alleen, wanneer wij uit God geboren zijn d.w.z. wedergeboren zijn. Het is een eigenschap van het geloof om Hem aan te nemen. Het geloof is de lege hand die gevuld wordt met Christus.
We denken vaak dat we het nodige moeten mee-brengen, zoals kenmerken, een goede gestalte, ervaringen en nog veel meer. Maar de Heere vraagt alleen dat we tot Hem komen zoals we zijn, namelijk als mensen met een verzondigd leven die alle rechten verloren hebben. Zulken worden uit genade en alleen door het geloof gered. Uit genade zijt gij zalig geworden en dat niet uit u, want het is Gods gave.

Uw email wordt enkel gebruikt voor overleg over de betreffende review

Wordt getoond bij de review

Er zijn nog geen reviews over dit boek