geeft je boek uit
professioneel en zonder kosten

Uitgeven, maar dan anders

Boekenkrant - 2016

Steeds meer auteurs besluiten niet in zee te gaan met traditionele uitgevers, maar hun boek op een andere manier uit te geven. De Boekenkrant sprak met unieke uitgeefpartijen in Nederland. In dit tweede deel: Boekscout.
Door: Anouk Abels

Bij uitgeverij Boekscout belandt je manuscript niet onderop de stapel. Bedrijfsleider Tamar Koppel en directeur Erwin de Haan vertellen over het werken met printing- on-demand, een aanpak die zo’n negenhonderd titels per jaar oplevert.

Wat maakt Boekscout anders dan een traditionele uitgeverij?
Erwin de Haan: ‘Omdat we gebruikmaken van de printing-on-demandtechniek voor het maken van onze boeken hoeven we geen voorraden aan te leggen. Zo kunnen we eerder overgaan tot het uitgeven van een boek.’
Tamar Koppel: ‘Wij geven op deze manier met name debuterende auteurs een kans om daadwerkelijk uitgegeven te worden. Binnen ons concept kunnen we ook relevante boeken uitgeven voor een kleinere markt.’

Hoe bepalen jullie of een manuscript potentie heeft?
Erwin: ‘Ieder manuscript wordt door onze manuscriptbeoordelaars bekeken. Na een eerste analyse gaan wij over tot een beoordeling en nodigen we de auteur uit voor een auteursbijeenkomst.’
Tamar: ‘We zijn vaak onder de indruk van de kwaliteit van de boeken die we binnenkrijgen, bij zowel de jeugd als de volwassenen. Voor jonge talenten – schrijvers tussen de tien en vijftien jaar – hebben we daarom zelfs een speciale uitgeverij opgericht: Boekscout YO !.’

Hoe ziet het proces van manuscript naar boek eruit?
Tamar: ‘Een boek uitgeven vraagt om een professionele aanpak. De expertise van je uitgever moet de kroon zetten op al het werk dat jij erin gestopt hebt. Auteurs hoeven zich niet bezig te houden met praktische zaken. Ze hoeven een boek bijvoorbeeld niet zelf op te maken, daar zorgen onze vormgevers voor. Natuurlijk overleggen we wel met de auteur.’

Op welke manier brengen jullie een nieuw boek onder de aandacht?
Erwin: ‘Wij geloven dat het promoten van een boek een samenspel is tussen auteur en uitgever. Als auteur ben je de beste ambassadeur van je boek. Hierbij ondersteunen wij de auteur op alle mogelijke manieren, bijvoorbeeld met een persbericht, promotiemiddelen en een eigen website.’

Bron: Boekenkrant & Boekenkrant.com
Plaatsing: editie november 2016
Link artikel: http://www.boekenkrant.com/uitgeven-maar-dan-anders-ii/

Boekenkrant - 2016

In de media