geeft je boek uit
professioneel en zonder kosten
Kop afbeelding

Het uitbrengen van een kookboek: het schrijven

Koken: wat voor de één een vervelend maar noodzakelijk klusje is, is voor de ander een ware passie! En wat is er nou mooier dan jouw passie (én smaakvolle gerechten) te delen met anderen? Bij Boekscout helpen we je van harte bij het uitbrengen van jouw eigen kookboek, maar het schrijven hiervan doe je natuurlijk zelf. Toch kunnen we je daar ook al een handje bij helpen! Niet alleen dient een kookboek natuurlijk de lekkerste recepten te bevatten, maar ook is een goede structuur erg belangrijk. Een goede structuur draagt bij aan praktisch gebruik in de keuken. Het einddoel is natuurlijk een boek boordevol smaakvolle recepten, maar een mooie aankleding – zowel visueel als tekstueel – is ook belangrijk. Mooie foto’s die de lezer het water in de mond doen lopen, of juist leuke illustraties die de boel opvrolijken zijn dan ook een must in kookboeken. Daarnaast is een duidelijk thema ook erg belangrijk: focus je je bijvoorbeeld op de Italiaanse of Griekse keuken of ga je juist voor een kookboek vol vegan recepten? Van een bepaalde keuken tot een bepaald dieet: er is keus genoeg!

Het uitbrengen van een kookboek: de productie

De gerechten zijn geperfectioneerd, de recepten genoteerd en het kookboek is af! Nu ja, het manuscript is af, want hoe breng je jouw heerlijke recepten nou op de markt? Gelukkig kan Boekscout jou hier bij helpen. Nadat je je manuscript hebt ingestuurd , voorzien wij jouw manuscript graag van feedback. Hierbij kijken naar jouw kookboek als geheel en of je op de juiste wijze de ingrediënten, hoeveelheden en bereidingstijd vermeld hebt. Maar we kijken natuurlijk ook naar het thema: passen de foto’s of illustraties hier wel goed bij, heb je het geheel wat persoonlijker gemaakt of wat meer praktische informatie toegevoegd? Nadat wij de samenwerking met elkaar zijn aangegaan, gaat het productieteam aan de slag met jouw tot nu toe nog digitale kookboek. Zo zorgen zij voor een bijzonder smakelijke cover en gaan ze voor het beste formaat en papier, dat ook tijdens het koken goed leesbaar én schoon blijft! Wanneer het productieproces achter de rug is, krijg jij van ons gratis het eerste exemplaar en heb je eindelijk jouw echte eigen kookboek in handen! Houd je de vormgeving toch liever zelf in handen? Dan ben je natuurlijk ook welkom bij onze eigen beheer afdeling: BoekXpress!

Het uitbrengen van een kookboek: de promotie

Nu is het tijd voor daar waar het uitbrengen van jouw kookboek allemaal om draait: jouw recepten onder de mensen brengen! Maar hoe gaat de promotie van een kookboek nou precies in z’n werk? Hier hebben wij een mooi stappenplan voor:

  1. Weten wie jouw publiek is

    Het belangrijkste van de promotie is weten wie je publiek is. Het lijkt soms zo eenvoudig: je hebt bijvoorbeeld een Grieks kookboek geschreven, maar waar vind je nou die liefhebber van de Griekse keuken?! Zo kan je bijvoorbeeld toch ook moeilijk een boek met vlees- en visgerechten onder de aandacht van vegetariërs brengen. Hoogstwaarschijnlijk heb je zelf al een goed idee van wat voor soort mensen interesse in jouw kookboek zouden hebben, maar onze marketingafdeling kan je hier ook goed over adviseren.

  2. Zoek je publiek (online) op

    Je weet wie je doelgroep is, weet je ook hoe zij aan hun informatie komen? Denk hier goed over na! Zo kan de wat jongere doelgroep bijvoorbeeld veel informatie vinden via blogs, fora, Facebookgroepen! Dan kan je het beste gebruikmaken van sociale media: jouw kookboek boordevol Griekse recepten kan je namelijk gemakkelijk onder de aandacht brengen op Facebook-groepen met liefhebbers van Griekenland of juist blogs en websites met Griekenland als thema. Heb je een wat oudere doelgroep? Dan bereik je die vaak het beste via ‘offline’ media, zoals de lokale krant, wijkkrantjes of een tijdschrift met een bepaald thema.

  3. Start je promotie lokaal

    Vergeet ook je lokale boekhandel en bibliotheek niet! Zorg dat het balletje gaat rollen, want mond-tot-mondreclame werkt natuurlijk ook. Denk hierbij niet altijd alleen groot, maar juist ook dichtbij en in kleine stappen. Zo kan je jouw boek lokaal promoten door de inzet van promotiematerialen, bijvoorbeeld bij de lokale boekhandel of toch juist weer dat lokale krantje.

  4. Bouw zelf expertise op

    Mogelijk heb je al naamsbekendheid door het delen van je recepten of smakelijke foto’s via een blog, andere sociale media of je eigen website. Profiteer hiervan en bouw het verder uit! Heb je dit nog niet? Dan kan je gemakkelijk gebruikmaken van ons auteursblog om je (online) bekendheid verder op te bouwen. Heb je veel ervaring met sociale media? Richt dan een sociale media-kanaal (zoals Instagram of Facebook) op, waarbij je je specifiek richt op jouw boek en het thema hiervan online verder uitbouwt.

Wij helpen je hier graag bij op weg! Dit kan zijn met het verder brengen van je ideeën of bijvoorbeeld nog wat extra tips om het perfecte publiek te bereiken. Als wij je boek uitgeven, ondersteunen wij je altijd actief bij het bereiken van je publiek. Hiervoor stellen we onder andere verschillende offline en online materialen beschikbaar, schrijven we een persbericht en benaderen wij de media. Wil je jouw overheerlijke recepten ook niet langer voor jezelf houden? Stuur je manuscript dan snel in! Had je toch nog wat meer informatie gewild? Kijk dan even rustig rond op onze website!