geeft je boek uit
professioneel en zonder kosten
Zelf boek uitgeven

Een eigen boek maken: de manuscriptenafdeling

Na uren, dagen en misschien zelfs wel jaren schrijven, schrappen en herschrijven, zit jouw harde werk erop: jouw manuscript is af! Natuurlijk wil je dat ook anderen jouw werk gaan lezen, je hebt er niet voor niets zoveel tijd aan besteed. Maar hoe breng je nou jouw boek onder de mensen en hoe gaat dat maken van een boek nou precies in z’n werk? Voor beginnende auteurs is Boekscout dé uitgeverij: wij vinden namelijk dat iedere auteur, dus ook die met weinig naamsbekendheid, een kans verdient! Nadat je je manuscript hebt ingestuurd, voorzien wij jouw manuscript graag van feedback.

Ons manuscriptenteam heeft kennis van veel verschillende soorten genres en bekijken met een deskundig oog elk nieuw manuscript. Soms hebben we nog wat vragen of moeten er nog aanpassingen worden gedaan. Zo komt het soms dus ook voor dat wij je terugsturen naar de ‘tekentafel’, omdat je eerst nog verder moet schaven aan je manuscript. Zien wij potentie in je boek, dan maken we graag kennis via de (online) auteursbijeenkomst. Tijdens zo’n bijeenkomst leggen wij uit hoe wij precies werken en hoe dat maken van een eigen boek in z’n werk gaat. Ook geven we je een feedback op jouw manuscript door middel van een beoordeling en een spellingsoverzicht. Zie je de samenwerking met persoonlijke begeleiding van A tot Z wel zitten? Dan mogen wij jou een contract aanbieden!

Een eigen boek maken: de productieafdeling

We gaan de samenwerking met elkaar aan! Dat betekent dat de manuscriptenafdeling jou overdraagt aan jouw persoonlijke én deskundige productieteam. Jouw contactpersonen staan voor je klaar en zullen, in overleg met jou, gaan voor de optimale vormgeving van jouw boek. Zo zorgen zij voor een prachtige cover als dé blikvanger van jouw boek. En wat nou het leuke is? Jij mag kosteloos een afbeelding voor de omslag uitzoeken op onze beeldbank. Ook andere wensen mag je natuurlijk altijd aan ons doorgeven. Daarnaast kijkt jouw productieteam naar wat nou het ideale formaat en de juiste papiersoort voor jouw boek is! Heb je een mooie roman geschreven, dan wil je natuurlijk dat deze goed leesbaar is en kiezen we voor romanpapier. Heb je prachtige illustraties en weinig tekst, dan gaan wij voor speciaal wit papier waarop jouw illustraties volledig tot hun recht komen! Ook tijdens het kiezen van het formaat houden we rekening met het genre én het beoogde publiek.

Zodra jouw boek is vormgegeven, krijg jij van ons de digitale correctieproeven doorgestuurd. Zijn deze helemaal naar wens? Dan is het tijd voor de uitgave van jouw boek! Wanneer het productieproces achter de rug is, krijg jij van ons gratis het eerste exemplaar en heb je eindelijk jouw echte eigen boek in handen! Houd je de vormgeving toch liever compleet in eigen handen? Dan ben je natuurlijk ook welkom bij onze eigen beheer afdeling: BoekXpress!

Een eigen boek maken: de marketingafdeling

Nu is het tijd voor daar waar het maken van jouw boek allemaal om draait: jouw boek onder de mensen brengen! Maar hoe gaat de promotie van een boek nou precies in z’n werk? Hier hebben wij een mooi stappenplan voor:

  1. Weten wie jouw publiek is

    Het belangrijkste van de promotie is weten wie je publiek is. Het lijkt soms zo eenvoudig: je hebt bijvoorbeeld een thriller geschreven, maar waar vind je nou die liefhebber van de spannende boeken?! Zo kan je bijvoorbeeld toch ook moeilijk een thriller onder de aandacht van kinderen brengen. Hoogstwaarschijnlijk heb je zelf al een goed idee van wat voor soort mensen interesse in jouw boek zouden hebben, maar onze marketingafdeling kan je hier ook goed over adviseren.

  2. Zoek je publiek (online) op

    Je weet wie je doelgroep is, weet je ook hoe zij aan hun informatie komen? Denk hier goed over na! Zo kan de wat jongere doelgroep bijvoorbeeld veel informatie vinden via blogs, fora, Facebookgroepen! Dan kan je het beste gebruikmaken van sociale media: jouw Young Adult-boek kan je namelijk gemakkelijk onder de aandacht brengen op Facebook-groep met liefhebbers van YA’s of juist via Instagram. Heb je een roman geschreven voor een wat oudere doelgroep? Dan bereik je die vaak het beste via ‘offline’ media, zoals de lokale krant, wijkkrantjes of een tijdschrift met een bepaald thema.

  3. Start je promotie lokaal

    Vergeet ook je lokale boekhandel en bibliotheek niet! Zorg dat het balletje gaat rollen, want mond-tot-mondreclame werkt natuurlijk ook. Denk hierbij niet altijd alleen groot, maar juist ook dichtbij en in kleine stappen. Zo kan je jouw boek lokaal promoten door de inzet van promotiematerialen, bijvoorbeeld bij de lokale boekhandel of toch juist weer dat lokale krantje.

  4. Bouw zelf expertise op

    Misschien heb je bijvoorbeeld een kookboek geschreven en heb je mogelijk al naamsbekendheid door het delen van je recepten of smakelijke foto’s via een blog, andere sociale media of je eigen website. Profiteer hiervan en bouw het verder uit! Heb je dit nog niet? Dan kan je gemakkelijk gebruikmaken van ons auteursblog om je (online) bekendheid verder op te bouwen. Heb je veel ervaring met sociale media? Richt dan een sociale media-kanaal (zoals Instagram of Facebook) op, waarbij je je specifiek richt op jouw boek en het thema hiervan online verder uitbouwt.

Onze marketingadeling helpt je hier graag bij op weg! Dit kan zijn met het verder brengen van je ideeën of bijvoorbeeld nog wat extra tips om het perfecte publiek te bereiken. Als wij je boek uitgeven, ondersteunen wij je altijd actief bij het bereiken van je publiek. Hiervoor stellen we onder andere verschillende offline en online materialen beschikbaar, schrijven we een persbericht en benaderen wij de media.

Wil je jouw geschreven werk ook niet langer voor jezelf houden? Stuur je manuscript dan snel in! Had je toch nog wat meer informatie gewild? Kijk dan even rustig rond op onze website!