geeft je boek uit
professioneel en zonder kosten
Kop afbeelding

Romans zijn een van de meest gelezen boeken.

Een van de meest gelezen boeken is de roman, die na spannende boeken op de tweede plek komt. Het is dan ook geen wonder dat de meeste beginnende auteurs voor een roman kiezen als hun eerste boek. Maar wat komt er nou allemaal bij kijken tijdens het schrijven van zo’n roman? Iedere auteur heeft natuurlijk zijn of haar eigen werkwijze, maar elke auteur start met een idee, een verhaal dat ze niet meer uit hun hoofd krijgen en dat ze op papier moeten zetten. Waar de een begint met een opzetje om daarna alles uit te werken, begint de ander gewoon meteen met schrijven om vervolgens wel te zien waar ze eindigen.

De drie stappen voor het schrijven van een goed roman boek

Toch is er een aantal dingen die iedere goede roman gemeen heeft. Daarvoor hebben wij een stappenplan bedacht dat gemakkelijk te gebruiken is. Hieronder zullen we de drie belangrijkste stappen daarvan voor je uitlichten:

  1. Een goede structuur

    De eerste stap is een goede structuur, zowel van het verhaal als jouw manuscript. Voor het plot is het belangrijk dat er een goede samenhang tussen de hoofdstukken is. Natuurlijk kan je informatie weglaten om zowel de personages als de lezer in spanning te houden, maar zorg er altijd voor dat er geen onduidelijke situaties ontstaan of dat er logische stappen in het verhaal ontbreken. Met een goede structuur leest jouw roman lekker weg!

  2. Opbouw van personages

    Daarnaast besteed je natuurlijk veel tijd en aandacht aan de personages, dit is dan ook de tweede stap. Zorg ervoor dat je de belangrijkste personages in jouw roman tot in detail hebt uitgewerkt: wat voor specifieke eigenschappen heeft een bepaald personages en hoe drijven deze hem of haar voort door het verhaal? Zorg ervoor dat jouw personages gaan leven voor het publiek, zo kunnen bepaalde emoties, zowel positief als negatief, zorgen voor een bepaalde binding tussen de lezer en het personage.

  3. Kies je doelgroep

    Daarbij is het natuurlijk ook belangrijk om tijdens het schrijven rekening te houden met jouw doelgroep: voor wie schrijf je dit verhaal? Als je weet wie jouw publiek is, kan je de thema’s van jouw roman hierop toespitsen. Ook is het belangrijk om rekening te houden met een leeftijdscategorie: voor een jonger publiek zal je een andere schrijfstijl moeten toepassen dan bij een wat ouder publiek. Deze stap is voor de latere promotie ook erg belangrijk!

Het uitgeven van boeken: de roman

Daar is ‘ie dan: jouw roman! Het harde schrijfwerk zit erop, maar je wilt natuurlijk dat jouw roman een groter publiek bereikt dan alleen jouw proeflezers. Boekscout kan je hierbij helpen! De eerste fase van het uitgeven begint met het insturen van jouw roman, deze komt dan binnen op de manuscriptenafdeling. Na enkele weken hebben wij jouw roman bekeken en nemen wij telefonisch contact met je op. Soms moeten er nog aanpassingen worden gedaan, vaak kan jouw roman al meteen door! Tijdens onze online auteursbijeenkomst leer je meer over ons uitgeefproces en schrijven wij een beoordeling voor je. Als je de samenwerking met ons ziet zitten, start de tweede fase: het productieproces. Hierin regelen wij de vormgeving van boeken: jouw roman verdient natuurlijk een prachtige cover! Maar ook doen we de vormgeving van het binnenwerk en zorgen we voor een gepast formaat en mooi romanpapier voor jouw boek voor de optimale leeservaring. Houd je toch liever zelf de touwtjes in handen, dan verwelkomen wij je graag bij BoekXpress , onze eigen beheer afdeling!

De promotie van boeken: de roman

Het fysieke boek is klaar: je hebt het eerste exemplaar in handen! En nu? Nu start de derde fase: het marketingproces. Hoe zet je zo’n roman nou goed in markt en, ook erg belangrijk, hoe helpt Boekscout jou daarbij? Bij de promotie van boeken is er één ding het belangrijkst: het publiek natuurlijk! Hier heb je al rekening mee gehouden tijdens het schrijven, niet alleen met hun leeftijd, maar ook met de thema’s die in jouw roman aan bod komen! Hier borduren we tijdens het marketingproces graag op voort. Is jouw doelgroep een jong publiek? Dan is sociale media jouw grootste vriend! Als jouw publiek wat ouder is, dan moet je dat net weer wat anders aanpakken en is een boekpresentatie vaak een goed alternatief. Wat altijd een goed idee is, is het benaderen van de lokale pers, zij zijn namelijk altijd op zoek naar het laatste nieuws uit de omgeving! Een andere goede stap is het verspreiden van promotiemateriaal bij bijvoorbeeld lokale verenigingen, die bijvoorbeeld binding hebben met het thema van jouw roman, en lokale boekhandels, die graag het boek van een lokale auteur in de etalage leggen. Welke stappen jij ook zet, onze marketingafdeling staat graag voor je klaar!