geeft je boek uit
professioneel en zonder kosten
Online boek maken

Wat maakt iemand een schrijver?

Wanneer noem je iemand nou een schrijver? Hier zijn de meningen over verdeeld. De een vindt iemand een schrijver wanneer zij een roman of gedichten hebben geschreven, zonder dat dit werk (al) is uitgegeven. De ander vindt iemand pas een echte schrijver wanneer het geschreven werk ook daadwerkelijk is uitgegeven. Met dat laatste helpen wij bij Boekscout jou graag! Wij vinden dat iedere schrijver de kans verdient om hun werk uitgegeven en in de handen van lezers te zien. Veel traditionele uitgeverijen hebben een erg streng selectieproces, waardoor zij weinig nieuwe schrijvers een kans bieden. Doordat wij gebruik maken van printing-on-demand zijn de kosten voor het drukken van een boek, waarbij wij enorme oplages en opslagruimte uit de weg kunnen gaan, een flink stuk lager. Hierdoor is ons selectiebeleid een stuk minder streng én kunnen wij daardoor veel meer schrijvers de kans geven om hun werk uit te laten geven.

Het schrijfproces

De een schrijft graag in de late uurtjes, terwijl de ander al vroeg uit de veren is. Elk genre heeft zo weer zo’n eigen proces. Zo verloopt het schrijfproces van een dichtbundel natuurlijk anders dan dat van een managementboek. Toch is er een aantal dingen dat voor vrijwel iedere schrijver hetzelfde is. Daarvoor hebben wij een stappenplan bedacht dat gemakkelijk te gebruiken is. Hieronder zullen we de drie belangrijkste stappen daarvan voor je uitlichten:

1. Ontwikkel je idee

Waar de ene schrijver meteen begint met schrijven, neemt de ander ruim de tijd om hun idee compleet uit te schrijven. Dit proces is natuurlijk verschillend bij elk genre: een gedicht kan je het beste meteen opschrijven voordat deze jou ontglipt, maar voor een thriller raden wij je aan om bijvoorbeeld eerst aan de slag te gaan met een storyboard en de (karakter)beschrijvingen van je personages. Het belangrijkste is: geef je creativiteit de ruimte!

2. Een goede structuur

De eerste stap is een goede structuur, zowel van het verhaal of bijvoorbeeld het gedicht als jouw manuscript. Bij een roman is voor het plot belangrijk dat er een goede samenhang tussen de hoofdstukken is. Natuurlijk kan je informatie weglaten om zowel de personages als de lezer in spanning te houden, maar zorg er altijd voor dat er geen onduidelijke situaties ontstaan of dat er logische stappen in het verhaal ontbreken. In tegenstelling tot fictie, is bij het schrijven van een kookboek juist de structuur van de recepten belangrijk, deze moeten natuurlijk makkelijk te volgen zijn tijdens het koken. Met een goede structuur leest jouw manuscript lekker weg!

3. Kies je doelgroep

Daarbij is het natuurlijk ook belangrijk om tijdens het schrijven rekening te houden met jouw doelgroep: voor wie schrijf je dit? Als je weet wie jouw publiek is, kan je de thema’s van jouw manuscript hierop toespitsen. Ook is het belangrijk om rekening te houden met een leeftijdscategorie: voor een jonger publiek zal je bijvoorbeeld een andere schrijfstijl moeten toepassen dan bij een wat ouder publiek. Deze stap is voor de latere promotie ook erg belangrijk!

Het uitgeefproces

Na al dat harde werk wil je natuurlijk dat jouw werk zijn weg vindt naar de lezers! Het deskundige team van Boekscout helpt je hier graag bij. Het uitgeefproces bestaat uit verschillende onderdelen.

1. De manuscriptenafdeling

De eerste stap is het insturen van je manuscript. Zo wordt er een dossier voor jou aangemaakt. Na enkele weken, wanneer jouw manuscript bovenop de stapel ligt en is bekeken door een van onze collega’s op de manuscriptenafdeling, nemen we contact met je op. Soms hebben we nog wat vragen of moeten er nog aanpassingen worden gedaan. Zo komt het dus soms ook voor dat wij je terugsturen naar de ‘tekentafel’, omdat je eerst nog verder moet schaven aan je manuscript. Zien wij potentie in je boek, dan maken we graag kennis via de (online) auteursbijeenkomst. Hier leggen wij onze werkwijze en het verdere proces uit. Ook ontvang je van ons de beoordeling van jouw manuscript. Als wij de samenwerking met elkaar aangaan en het contract is getekend, dragen we je over aan de productieafdeling.

2. De productieafdeling

Je krijgt persoonlijk begeleiding en een vormgevingsduo toegewezen dat aan de slag gaat met de vormgeving van jouw boek. Natuurlijk heb jij hier zelf ook inspraak: zo kan je bijvoorbeeld kosteloos via ons een afbeelding uitkiezen van onze beeldbank. Heb je specifieke ideeën over de vormgeving van jouw boek? Geef dit dan vooral door aan jouw productieteam, zij zullen rekening houden met jouw wensen en kijken naar wat er mogelijk is. Tijdens deze stap worden ook de papiersoort en het formaat voor jouw boek uitgekozen. De productieafdeling zorgt er met hun expertise altijd voor dat deze passen bij jouw boek én het genre. Na akkoord op de digitale productieproeven ontvang jij van ons gratis het eerste exemplaar!

3. De marketingafdeling

Tijdens het productieproces moet er natuurlijk ook al worden nagedacht over de promotie van jouw boek. Het marketingteam staat hierbij voor je klaar! Naast een eenmalige, vrijblijvende promotiemailing voor jouw directe omgeving, zet het marketingteam zich ook voor jouw boek in op andere manieren. Dit kan zijn door bijvoorbeeld het verder brengen van je ideeën of bijvoorbeeld nog wat extra tips om het perfecte publiek te bereiken. Als wij je boek publiceren, ondersteunen wij je altijd actief bij het bereiken van je publiek. Hiervoor stellen we onder andere verschillende offline en online materialen beschikbaar, schrijven we een persbericht en benaderen wij de media.


Ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Stuur dan je manuscript in! Kijk je nog liever wat rond? Dan ben je van harte welkom op onze website! Houd je toch liever de touwtjes in handen, dan is misschien een uitgave in eigen beheer bij BoekXpress wat voor je!