geeft je boek uit
professioneel en zonder kosten

6 praktische tips om je boek te promoten

6 praktische tips om je boek te promoten

Je boek is bijna klaar en dit feit wil je natuurlijk wereldkundig maken. Maar hoe doe je dat? Om je te helpen bij het promoten van je boek hebben we 6 praktische tips voor je op een rijtje gezet.

Tip 1: Ken je publiek

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: wie moet mijn boek absoluut lezen (en dus kopen)? Voor een roman zul je een ander publiek benaderen dan voor een managementboek, en voor een gedichtenbundel zijn er andere potentiële lezers dan voor een historisch werk.

Zoek dus tactisch je publiek op, bijvoorbeeld via verenigingen. Benader patiëntenverenigingen als je een boek hebt geschreven over een specifiek ziekteproces of wend je tot de lokale historische vereniging voor jouw boek over de regionale geschiedenis. Maak daarnaast ook slimme keuzes. Een boekpresentatie van jouw kinderboek op een schooldag voor een klas met één juf bevat minder potentiële kopers dan een boekpresentatie op een vrije middag voor kinderen met ouders.

Tip 2: Verspreid promotiemateriaal

Deel visitekaartjes uit op feestjes, hang posters op in bibliotheken en boekhandels en leg flyers neer in winkels bij je in de buurt. Wij stellen je met plezier gratis digitaal promotiemateriaal ter beschikking. We ontwerpen visitekaartjes, boekenleggers, flyers en posters (op diverse formaten), exclusief voor jouw boek.

Tip 3: Organiseer een boekpresentatie

De verschijning van je boek is een feestelijke gebeurtenis. En hoe leuk is het om dit met meerdere mensen te vieren? Je kunt bibliotheken en boekhandels benaderen en aanbieden een presentatie of lezing over jouw boek te verzorgen. Tijdens de presentatie vertel je bijvoorbeeld iets over de totstandkoming van je boek en lees je een paar fragmenten voor. Zorg dat je een stapeltje hebt liggen van je boek, zodat mensen na afloop direct je boek kunnen aanschaffen en door jou kunnen laten signeren. Je kan de boeken door de boekhandel in laten kopen (zij kunnen bij ons op factuur en met boekhandelskorting bestellen) of eventueel zelf inkopen.

Tip 4: Benader de lokale pers

Betrek ook zeker de (lokale) pers bij je boekpresentatie. Wie weet sta je dan binnenkort in de krant! Overhandig vervolgens een gratis recensie-exemplaar, misschien zelfs met een leuke en persoonlijke boodschap voor de recensent. Grote kans dat ze een plekje vrijmaken in hun radio- of tv-programma of in hun krant.

Lokale kranten, tv en radio zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws uit de omgeving. Ook buiten een presentatie om is het dus een goed idee om ze van de verschijning van je boek op de hoogte te stellen. Persberichten (d.w.z.: géén commerciële mails) mogen altijd worden verstuurd naar persadressen die vrijelijk op internet te vinden zijn.

Het versturen van persberichten werpt het snelst zijn vruchten af wanneer je persoonlijk contact zoekt en onderhoudt met de mensen bij de krant, radio of tv. Stuur dus zeker nog een persoonlijke e-mail na het versturen van je persbericht!

Tip 5: Word digitaal sociaal

Social media vormen een perfect hulpmiddel om als marketinginstrument in te zetten bij de verkoop van je boek. Zorg dat je zichtbaar bent! Deelname op media als Facebook, LinkedIn, en Instagram vormt een goede basis voor aandacht voor jou of jouw boek. Zomaar wat voorbeelden: plaats een update over het uitgaveproces dat je doorloopt op Facebook, zet de flaptekst met een afbeelding van de met zorg uitgekozen boekcover op LinkedIn en laat via Twitter weten wanneer jouw boek verschijnt. Anderen raken geïnteresseerd en zullen mogelijk zelfs jouw nieuws weer met anderen delen. Niet meedoen is kansen missen!

Tip 6: Durf een ludieke actie op te zetten

Natuurlijk kun je een stand op een boekenmarkt inrichten of meedoen aan een literaire avond, maar sommige auteurs durven hun promotie naar een hoger plan te tillen door een ludieke actie op touw te zetten.

In 2008 werd SBS-presentator Beau van Erven Dorens uit een Amsterdamse gracht gevist, omdat hij de lancering van zijn nieuwe boek had ingeluid met een sprong in het water. Dat is nog eens een mooie start van een campagne!

Onze eigen auteur Sander Bossink pakte de verschijning van zijn boek eveneens groots aan. Om zijn debuut Oorlogsbuit te lanceren huurde hij een heuse tank in, versierde die met een prachtige banner (waar zijn Facebook-pagina duidelijk zichtbaar op was) en de pers was er als de kippen bij. Dat is nog eens een mooie start van een marketingcampagne! (Foto’s door Mikel Neij.)

Oorlogs buit

Bossink

Dit bewijst maar weer eens dat je geen BN’er hoeft te zijn om aandacht te genereren voor je boek: met creativiteit en durf heb je al twee belangrijke troeven in handen.

Tot slot: have fun!

Je hebt je boek geschreven omdat je er plezier in had. Je zult zien dat als je de lol er maar inhoudt, dat ook zal leiden tot een goede commerciële fase!

Uitgeven

Thema's