In Nederland heeft één op de vijftien mensen de ambitie om een boek te schrijven. Volgens Lira, de stichting voor de literaire rechten van auteurs, wordt slechts één procent van de ingezonden manuscripten bij een traditionele uitgever daadwerkelijk uitgegeven. Maar hoe wordt bepaald welk manuscript wel wordt uitgegeven en welk niet?
Uitgeverijen zijn commerciële instellingen en hebben dus een winstoogmerk. Ze geven dus niet alleen boeken uit omdat ze zoveel van boeken houden of zelf graag lezen: ze willen ook zoveel mogelijk boeken verkopen. Een traditionele uitgeverij zal dus goed de verkoopmogelijkheden van elk binnengekomen manuscript bekijken. De drie belangrijkste punten die hierin meewegen zijn:
Het belangrijkste verkoopargument in de boekenwereld is naamsbekendheid. Je vraagt in de boekhandel bijvoorbeeld eerder naar ‘het nieuwste boek van Dan Brown’ dan naar de specifieke titel. Dit maakt het voor een debuterende auteur erg lastig om bij een traditionele uitgeverij binnen te komen. Debuterende auteurs hebben namelijk geen naamsbekendheid die waardoor de uitgeverij niet zeker weet hoe goed een boek gaat verkopen. Er moeten dus andere verkoopargumenten zijn wil een traditionele uitgeverij met de debutant in zee gaan. Veel debuterende auteurs kunnen geen andere verkoopargumenten meebrengen naar een traditionele uitgeverij. De kans om jouw debuutroman door een traditionele uitgever uit te laten geven, is dus ontzettend klein.
Het draait natuurlijk niet alleen om naamsbekendheid. Elke bestsellerauteur was ooit een debutant. Elke uitgeverij zal zich bij binnenkomende manuscripten afvragen of de inhoud van het boek bij de uitgeverij past. Veel uitgeverijen hebben hun boeken in bepaalde fondsen ingedeeld en jouw manuscript moet dan wel binnen één van die fondsen passen. Ook moet jouw verhaal iets toevoegen bij een uitgeverij. Misschien hebben ze al een dergelijk boek uitgegeven. Dan heb je net de boot gemist.
Spelfouten spelen hier ook een belangrijke rol. De auteur is namelijk bij elke uitgever in ons land verantwoordelijk voor de aanlevering van een foutloos manuscript. Vaak worden enkele tikfoutjes je wel vergeven, maar als het manuscript grotere fouten bevat, wordt het in bijna alle gevallen zonder pardon afgewezen. Zorg er dus voor dat jouw manuscript niet één taalfout meer bevat voordat je het opstuurt naar een traditionele uitgeverij.
Als traditionele uitgeverijen het over verkoopaantallen hebben, praten ze al gauw over duizenden exemplaren. Dat ze dit gegeven in hun overweging mee moeten nemen, heeft alles te maken met de druktechniek die ze voor hun boeken hanteren.
Een traditionele uitgeverij drukt haar boeken namelijk vaak in offset. Dit is een bepaalde druktechniek die erg hoge voorbereidingskosten met zich meebrengt. De uitgever investeert dus al flink in de druk van het boek, zelfs nog voordat er ook maar één velletje bedrukt is.
Om al deze kosten te kunnen spreiden, moet de traditionele uitgever duizenden boeken tegelijk drukken. Zo kan hij de kostprijs per boek laag houden. Het gevolg is dan wel, dat een traditionele uitgever meteen met een voorraad zit. En deze voorraad moet natuurlijk wel verkocht kunnen worden. De traditionele uitgever zal zich dus bij elk manuscript dat binnenkomt moeten afvragen of hij die duizenden exemplaren kan verkopen.
Mocht je bij ons onder contract staan, en een gerenommeerde traditionele uitgever zou je boek ook willen uitgeven, dan zijn we van harte bereid om daaraan mee te werken. Het komt zelden voor, maar het is wel eens gebeurd. Uiteraard willen we je zo’n kans, als die zich serieus voordoet, niet ontnemen.